kniha druhá – kapitola 15 - MANHATTAN
24.03.2012 01:28
O DVA MĚSÍCE POZDĚJI byl listopad. Ne brakebillský listopad, ale ten opravdový - Quentin si pořád musel připomínat, že teď žije v čase reálného světa. Opíral se spánkem o chladné okno pokoje. Hluboko pod sebou viděl úhledný obdélníkový parčík s červenými a hnědými stromy. Tráva byla řídká, prosvítaly jí plochy hlíny; vypadalo to jako prošlapaný koberec, který odhaluje pod tkaným povrchem plátno.
Quentin a Alice leželi na zádech na širokém pruhovaném divanu u okna, malátně se drželi za ruce a vypadali i cítili se jako čerstvě vyplavení na břeh na voru, který příboj pomalu, jemně složil na pláž tichého, opuštěného ostrova. Světla byla zhasnutá, ale do místnosti napůl staženými žaluziemi pronikalo mléčně bílé odpolední slunce. Na stolku ležely zbytky šachové patrie, která skončila mrzutou, ledabylou remízou.
Byt byl sotva zařízený a postrádal výzdobu - byla tu jen různorodá sbírka věcí, které sem dopravili, když je potřebovali. Usadili se tu nelegálně, jako squateři: únavně komplikované magické opatření jim umožnilo zajistit si pro sebe tenhle kousíček nevyužité nemovitosti v Lower East Side, zatímco jeho právoplatní majitelé se zabývali něčím jiným.
V nehybném vzduchu viselo hluboké, hutné mlčení podobné tuhým prostěradlům na prádelní šňůře. Nikdo nemluvil, lidský hlas nebylo slyšet už asi hodinu, a nikdo ani necítil potřebu mluvit. Nacházeli se na ostrově Lotofágů.
"Kolik je hodin?" zeptala se konečně Alice.
"Dvě. Po druhé." Quentin otočil hlavu a podíval se na hodiny. "Dvě."
Zazvonil bzučák. Žádný z nich se nepohnul.
"To je nejspíš Eliot," řekl Quentin.
"To půjdeš takhle brzo?"
"Ano. Pravděpodobně."
"Neřekls mi, že odejdeš tak brzo."
Quentin se pomalu posadil, napjal přitom břišní svaly a současně vytáhl ruku zpod Aliciny hlavy.
"Pravděpodobně za chvíli vyrazím."
Vpustil Eliota bzučákem dovnitř. Chystali se na večírek.
Měl dva měsíce po promoci, ale od Brakebills jako by uplynuly celé věky - celý další život, pomyslel si Quentin, znaveně rozjímaje, že v jedenadvaceti už má za sebou třetinu nebo čtvrtinu života.
Když odešel z Brakebills do New Yorku, čekal, že ho porazí a uchvátí čirá drsná realita: přechod z drahokamy zdobené kukly Brakebills do velkého, nepřehledného, špinavého města, kde skuteční lidé žijí skutečné životy ve skutečném světě a opravdu pracují za opravdové peníze. A pár týdnů tomu tak bylo. Bylo to nepochybně skutečné, pokud tím myslíte nemagické a posedlé penězi a neskutečně hnusné. Už úplně zapomněl, jaké to je, trávit veškerý čas ve všedním světě. Nic nebylo očarováno: všechno bylo tím, čím se to zdálo být, a ničím víc. Každý myslitelný povrch byl zaplácaný slovy - plakáty zvoucí na koncerty, billboardy, graffiti, mapy, značky, výstražné cedule, regulační tabule pro střídavé parkování - a nic z toho nemělo žádný význam; ne takový jako kouzlo. V Brakebills byl každý čtvereční palec Domu, každá cihla, každý keřík nebo strom začarovaný, prodchnutý kouzly a naložený v nich po celá staletí. Tady, ve venkovním světě, vládla syrová, neupravená fyzika a všednost se šířila jako epidemie. Podobalo se to korálovému útesu, z něhož byl vyplaven všechen život a zbyla jen prázdná barevná skála. Čarodějovu oku připadal Manhattan jako poušť.
Přestože se však podobal poušti, jevil jisté zakrnělé, pokřivené stopy života, když jste zavrtali dost hluboko. V New Yorku se našla i magická kultura (mimo tu hrstku brakebillské vzdělané elity), ale většinou sídlila v okrajových imigrantských městských čtvrtích. Starší fyzikálové - jméno, které nechali za sebou v Brakebills a už ho neužívali - Quentina s Alicí vzali na okružní jízdu metrem po okrajových čtvrtích města. V kavárně bez oken ve druhém patře na Queens Boulevard sledovali Kazachy a Chasidy vykládat teorii celých čísel, jedli noky s korejskými mystiky ve Flushingu a viděli moderní uctívače Isis provozovat egyptské pouliční čarování v zadní části krčmy na Atlantic Avenue. Jednou se svezli přívozem na Staten Island, kde postávali kolem oslnivě modrého bazénu a usrkávali gin s tonikem na shromáždění filipínských šamanů.
Ale po několika týdnech se chuť na takové vzdělávací výlety vypařila. Bylo tu toho moc, co je rozptylovalo, a přitom nic zvláštního, od čeho by je to mohlo vyrušovat. Magie tu bude vždycky, a byla to těžká práce, a on ji dělal už dlouho. Quentin potřeboval spíš dohnat život. Newyorské magické podsvětí snad bylo omezené, ale počet a pestrost podniků, kde se dalo pít, zato nesmírné. A daly se tam sehnat drogy - skutečné drogy! Měli veškerou moc světa, a nic na práci, a nikoho, kdo by je zastavil. Dělali výtržnosti po celém městě.
Alici to nepřipadalo tak vzrušující jako Quentinovi. Odložila plánované zaměstnání ve veřejných službách či ve výzkumu, kde se obvykle uchytili vážnější z brakebillských studentů, aby mohla zůstat v New Yorku s Quentinem a ostatními, ale přesto projevovala známky skutečného akademického zájmu, následkem čehož stejně strávila denně mnoho času studiem magie místo, dejme tomu, zotavování po včerejším tahu. Quentin se trochu styděl, že se nedrží jejího počestného příkladu, natolik, že se dokonce zmiňoval o obnovení své lunární expedice, ale ne zase natolik, aby ohledně toho skutečně něco podnikal. (Alice mu postupně dala několik přezdívek po vesmírných cestovatelích - Scotty, major Tom, Lajka - dokud jí kvůli nulovému pokroku nezačaly připadat spíš zahanbující než legrační.) Měl pocit, že má právo upustit páru a setřást ze sebe brakebillský vílí prach a obecně 'žít'. Eliot to vnímal stejně, neviděl v tom problém. On a Alice byli zkrátka rozdílní lidé. Není to snad právě to nejzajímavější?
Quentinovi to tu rozhodně připadalo zajímavé. Byl fascinován. První rok po promoci jeho finanční potřeby pokrýval fond, skrytě nashromážděný za staletí magicky ošetřených investicí poskytující pravidelné příspěvky oběživa reálného světa čerstvým mágům, kteří to potřebovali. Po čtyřech letech odloučení v Brakebills se hotovost zdála sama o sobě kouzelná: způsob, jak jednu věc proměnit v jinou, vytvoření něčeho z ničeho, a on tohle čarování provozoval po celém městě. Lidé z finančních kruhů ho považovali za umělce, lidé z uměleckých kruhů za finančníka, a každý si myslel, že je chytrý a dobře vypadá, takže ho pořád někam zvali: na charitativní podniky, do tajných pokerových klubů, ale i do nejrůznějších putyk a pajzlů, na večírky na střeše, na celonoční drogové flámy v limuzínách. S Eliotem se vydávali za bratry a jejich společné výstupy se staly hitem sezóny.
Noc co noc se Quentin vracel domů až brzy ráno, sám, vyložen před domem z vážného osamělého taxíku podobného pohřebnímu vozu natřenému na žluto, když ulici zalévalo modré světlo - něžné ultrazvukové vyzařování embryonálního dne. Při doznívání účinků kokainu či extáze se jeho tělo cítilo podivně těžké, jako golem vyrobený z nějakého ultrahustého hvězdného kovu, který spadl z nebe a zchladl a ztuhl do lidské podoby. Připadal si tak těžký, že by se každou chvilku mohl probořit křehkým chodníkem a ponořit se do stok, pokud nebude našlapovat opatrně a přesně do středu každé dlaždice.
Když pak stál sám uprostřed ticha a velkolepého nepořádku v jejich bytě, srdce mu přetékalo lítostí. Neměl odtud odcházet. Měl zůstat doma s Alicí. Ale když doma by se tak nudil! A ona by se zase nudila, kdyby šla ven s ním! Co budou dělat? Takhle to dál nejde. Cítil k ní obrovskou vděčnost, že nechtěla vidět výstřelky, do nichž se tak dychtivě vrhal, ani drogy, které konzumoval, ani flirty, do kterých se zaplétal.
Potom si obvykle svlékl šaty páchnoucí cigaretovým kouřem, jako když ropucha svléká kůži, Alice se ospale pohnula pod dekou, posadila se, přikrývka jí sklouzla z těžkých ňader. Přitiskla se k němu, zády se opřeli o chladný bílý ohyb rozkládacího lůžka, nemluvili a dívali se, jak svítá, jak se popelářský vůz s lesknoucími se pneumatickými bicepsy váhavě sune podél bloku a lačně požírá vše, co do něj obsluha v overalech nahází, stráví všechno, co město vykašlalo. A Quentin obvykle povýšeně litoval popeláře a všechny civily. Uvažoval, co na těch všedních životech bez kouzel vůbec mají, že jim stojí za to je žít.
Slyšel, jak Eliot zkouší dveře, zjišťuje, že jsou zamčené, a šátrá po kapsách po svém klíči; Eliot sice bydlel s Janet v Soho, ale u Quentina a Alice byl tak často, že bylo jednodušší dát mu vlastní klíč. Quentin se vydal na obchůzku po nerozděleném bytě, bez valného nadšení to v něm trochu rovnal, vyhazoval obaly od kondomů a zkažené jídlo do odpadu a uklízel spodní prádlo. Bydleli na krásném místě, přestavěném z továrny, s podlahou ze širokých, tlustě nalakovaných prken, s klenutými okny, které však už poznalo ohleduplnější nájemníky. Quentina překvapilo, když po nastěhování zjistil, že on sám je nevalný hospodář, ale Alice na domácnost nedbá vůbec.
Uchýlila se do ložnice, aby se oblékla. Stále byla v noční košili.
"Dobré ráno," pozdravil Eliot, ačkoli ráno dávno nebylo. Otálel těsně za kovovými roletovými dveřmi, na sobě měl dlouhý kabát a svetr, který byl drahý, dokud se k němu nedostali moli.
"Ahoj," řekl Quentin. "Jenom si vezmu kabát."
"Venku mrzne. Alice jde s námi?"
"Neměl jsem ten dojem. Alice?" Zvýšil hlas. "Alice?"
Neozvala se žádná odpověď. Eliot už se zase vytratil na chodbu. Poslední dobou neměl s Alicí trpělivost, jelikož nesdílela jeho nekompromisní oddanost vyhledávání nových požitků. Quentin měl dojem, že mu její prostá pracovitost nepříjemně připomíná budoucnost, kterou se snažil ignorovat. Quentin věděl, že to na něj takhle působí.
Na prahu zaváhal, rozpolcen mezi dvěma svářícími se city. Pravděpodobně přijme s povděkem trochu klidu ke studiu.
"Myslím, že přijde později," řekl. Zavolal směrem k ložnici. "Tak dobře! Měj se! Uvidíme se později!"
Zase žádná odpověď.
"Ahoj, mami!" křikl Eliot. Dveře se zavřely.
*
Jako ostatně všechno, i Eliot byl v New Yorku jiný. V Brakebills býval nanejvýš rezervovaný a soběstačný. Jeho osobní kouzlo, zvláštní vzhled a magické nadání ho současně vyzvedlo nad okolí a oddělilo od něj. Ale od chvíle, kdy se k němu Quentin na Manhattanu připojil, rovnováha sil mezi nimi se jaksi posunula. Eliot transplantaci nepřestál bez škrábnutí; už se tak lehce nevznášel nad denními šarvátkami. Jeho humor byl povýšenější a trpčí, než si ho Quentin pamatoval. Zdálo se, jako by mládl, zatímco Quentin působil starším dojmem. Víc teď Quentina potřeboval, a za to jím pohrdal. Nesnášel, když ho z něčeho vynechali, a nesnášel, když byl do něčeho vtažen. Trávil víc času, než mu bylo zdrávo, kouřením na střeše; měl své meritky a kdovíco ještě - když měl člověk peníze, mohl sehnat prakticky cokoli, a oni peníze měli. Hodně zhubl. Propadal depresi a byl protivný, jakmile se ho Quentin pokoušel rozveselit. Když se naštval, rád říkal: "Bože, to je úžasné, že netrpím dipsomanií…" Načež se sám opravoval: "Ale počkat, to je právě ono…" Poprvé to bylo legrační. Tak trochu.
V Brakebills Eliot začínal pít kolem večeře, o víkendech dřív, což bylo v pořádku, protože příslušníci vyšší třídy pili u večeře, i když ne každý z nich vyměňoval zákusky za sklenice vína navíc od abstinentů z řad spolužáků, jako to dělal Eliot. Na Manhattanu, kde nehlídal žádný profesor a nečekaly je žádné přednášky, kam by se museli dostavit střízliví, bylo možné zastihnout Eliota po jedné hodině odpoledne bez sklenice v ruce jen výjimečně. Obvykle šlo o něco relativně neškodného, bílé víno nebo campari, nebo velká sklenice bourbonu ředěného vodou a cinkající ledem. Ale stejně. Jednou, když se Eliot léčil z úporného nachlazení, Quentin opatrně poznamenal, že by možná měl na zapití Coldrexu zvolit něco zdravějšího než vodku s tonikem.
"Jsem nemocný, ne mrtvý," štěkl Eliot. A to bylo všechno.
Přinejmenším jeden z Eliotových talentů přežil promoci: stále byl neúnavným hledačem obskurních a úžasných lahví vína. Nebyl ještě takový piják, aby přestal být snobem. Chodil na ochutnávky a vykládal si s dovozci a majiteli obchodů s vínem se zápalem, na jaký by se kvůli ničemu jinému nezmohl. Jednou za pár týdnů, když nashromáždil asi tucet lahví, na které byl obzvlášť hrdý, oznámil, že pořádá večírek. Právě dnes s Quentinem takový připravovali.
Investovali do těchhle mejdanů naprosto absurdní úsilí, zcela nepřiměřené zábavě, kterou si při nich užili. Místo konání bylo vždy v bytě v Soho, který Eliot sdílel s Janet, v rozlehlém předválečném doupěti oplývajícím ložnicemi, v zařízení zralém pro francouzskou frašku. Josh měl roli šéfkuchaře, Quentin mu asistoval jako pomocný kuchtík. Eliot byl přirozeně sklepník. Alice se obvykle účastnila tak, že odložila čtení, aby se najedla.
Janet měla na starosti scénu. Stanovila předepsané oblečení, vybrala hudbu, ručně sepsala a překrásně ilustrovala jednorázové menu. Také vymýšlela různé neskutečné a někdy kontroverzní hlavní body programu. Tématem dnešního večírku bylo míšení ras a Janet slíbila - přes estetické, morální i ornitologické námitky - dodat Ledu s labutí jako magicky oživené ledové sochy. Budou kopulovat, dokud se nerozpustí.
Jak to u akcí tohoto druhu chodí, skvělý nápad se někdy uprostřed odpoledne změnil v obtěžující, ještě než večírek opravdu začal. Quentin objevil ve starožitnictví sukni z trávy a měl v úmyslu zkombinovat ji s frakem a košilí do fraku, ale sukně tak škrábala, že to vzdal. Nic jiného ho nenapadalo, a tak strávil zbytek odpoledne v zadumání a uhýbal Joshovi, který celý předchozí týden hledal recepty obsahující silně nesourodé ingredience - sladké a pálivé, černé a bílé, mražené a roztavené, východní a západní - a teď zuřivě bouchal dvířky trouby a skříněk a nutil ho ochutnávat a pronášet soudy nad ostrovem pečiva. Alice dorazila v pět třicet a Quentin s Joshem se začali vyhýbat pro změnu jí. Ještě před skutečným zahájením byli všichni opilí, vyhladovělí a podráždění.
Ale pak, jak se to občas u večírků stává, bylo všechno záhadně, nepochopitelně dokonalé. Rána se sama zacelila. Den předtím Josh, který si mezitím zase oholil vousy ('člověk aby se o to staral jako o domácího mazlíčka'), oznámil, že si pozve dívku, čímž na ostatní vyvinul dodatečný tlak, aby se ještě víc stmelili. Když slunce zapadalo do Hudsonu, sluneční paprsky nabyly při průchodu atmosférou nad New Jersey jemný růžový odstín, než pronikly do obrovské haly, Eliot rozdal koktejly Lillet (aperitiv Lillet se šampaňským navrstvené na sametové slupce vodky) ve vychlazených sklenkách na martini a Quentin přinesl miniaturní sladkokyselé humrové závitky. Všichni se najednou zdáli - nebo možná opravdu byli? - okouzlující, krásní a moudří.
Josh odmítl sdělit totožnost své partnerky předem, a tak když se otevřely dveře výtahu (byt zabíral celé poschodí), Quentin neměl ponětí, že by ji mohl znát: byla to ta dívka z Lucemburska, kudrnatá kapitánka evropského týmu, který uštědřil jeho kariéře hráče zmaťáků smrtelnou ránu. Ukázalo se (vyprávěli tu historku společně, evidentně si ten kus nacvičili), že na ni Josh narazil na stanici metra, kde se pokoušela začarovat bankomat, aby jí na kartu přidal víc peněz. Jmenovala se Anaïs a měla na sobě tak okouzlující kalhoty z hadí kůže, že se jí nikdo ani nezeptal, jestli to má co dělat s hlavním tématem večírku. Měla blonďaté lokýnky a malý špičatý nosík a Josh do ní byl očividně blázen. Quentin pocítil prudké bodnutí žárlivosti.
S Alicí za celý večer sotva promluvil, jak pořád běhal do kuchyně a z kuchyně, ohříval a nakládal na talíře a servíroval. Když se vynořil s úvodním chodem - vepřové kotlety sypané hořkou čokoládou - byla už tma a Richard řečnil o teorii magie. Víno, jídlo, hudba a svíčky téměř dokázaly vzbudit dojem, že to, co vykládá, je zajímavé.
Richard byl samozřejmě ten tajemný cizinec, který se objevil s fyzikály na promoci. Kdysi také patříval k fyzikálům, byl o generaci starší než Eliot, Josh a Janet, a také jediný z nich, kdo skutečně vstoupil do světa úctyhodné profesionální magie.
Richard byl vysoký, s velkou hlavou, tmavými vlasy, širokými rameny a masivní hranatou bradou; byl pohledný jakýmsi frankensteinovským způsobem. Ke Quentinovi se choval celkem přátelsky - pevný stisk ruky, přímý pohled velkých, tmavých očí. V rozhovorech ho s oblibou oslovoval přímo jménem, což v Quentinovi tak trochu budilo dojem, jako by u něj dělal pohovor. Richard byl zaměstnán u finančního trustu, který poskytoval kolektivní ekonomické zabezpečení magické komunitě, a to nesmírné. Svým klidným způsobem byl křesťan. Mezi čaroději jich bylo poskrovnu.
Quentin se ho pokoušel mít rád, protože nikdo jiný ho rád neměl, a přitom by to bylo tak lehké. Jenže když on byl tak zatraceně vážný. Nebyl hloupý, ale naprosto postrádal smysl pro humor, žerty ho vyváděly z míry natolik, že se celá konverzace musela zastavit, než mu někdo, obvykle Janet, vysvětlil, čemu se to všichni smějí, a Richard svraštil své vulkanské obočí v úžasu nad drobnými lidskými slabůstkami svých společníků. A Janet, jinak vždy připravená nemilosrdně svléknout z kůže každého, kdo by udělal tu chybu, že by něco bral vážně, na Richarda v jednom kuse čekala! Popuzovalo ho pomyšlení, že Janet k Richardovi vzhlíží stejně, jako on kdysi vzhlížel ke starším fyzikálům. Byl si skoro jistý, že Janet s Richardem jednou dvakrát spala ještě v Brakebills. Bylo dost dobře možné, že i teď spolu občas spí.
"Magie," oznamoval Richard pomalu, celý zardělý, "představuje nástroje Stvořitele." Skoro nikdy nepil, a dvě sklenky bílého u něj znamenaly, že překročil svou obvyklou míru. Podíval se nejdřív doleva, pak doprava, aby se ujistil, že ho poslouchá celý stůl. Pitomý osel. "Jinak se na ni nedá nahlížet. Máme co do činění se scénářem, kde Osoba, která postavila dům, následně odešla." Zabušil jednou rukou do stolu na oslavu triumfu svého rozumu. "A když On odešel, nechal své nástroje povalovat v garáži. My jsme je pak našli, chopili se jich a pustili jsme se do odhadování, jak asi pracují. Teď se s nimi učíme zacházet. A to je magie."
"Na tomhle je nesprávně tolik věcí, že ani nevím, kde začít," slyšel Quentin sám sebe.
"Opravdu? Začni."
Quentin odložil jídlo, které přinesl. Neměl ponětí, co bude vykládat, ale byl hrozně rád, že veřejně odporuje Richardovi.
"Tak dobře. Zaprvé je tu obrovský problém s měřítkem. Tady nikdo nebuduje celé vesmíry. Dokonce ani netvoříme galaxie nebo hvězdné soustavy nebo planety. Na stavbu domu potřebuješ jeřáby a buldozery. Pokud existuje nějaký Stvořitel, a já, upřímně řečeno, pro to nevidím moc důkazů, tak ten měl něco takového. My máme jenom ruční nářadí. Black&Decker. Nemám ponětí, jak ses odtamtud dostal k tomu, o čem mluvíš."
"Je-li to otázka měřítka," pravil Richard, "není to nevyvratitelná námitka. Třeba" - usilovně hledal ve své sklenici s vínem správnou metaforu - "třeba jenom nezastrkujeme šňůry od nářadí do správné zásuvky. Možná je někde nějaká mnohem větší -"
"Mám dojem, že pokud už mluvíš o elektřině," vložila se do debaty Alice, "budeš muset promluvit také o tom, odkud se ta energie bere."
Přesně to jsem měl říct, pomyslel si Quentin. Alice si v teoretických diskusích libovala stejně jako Richard a vedla si v nich mnohem lépe.
"Představ si zahřívací kouzlo, kdy demonstrativně vytahuješ energii z jednoho místa a přenášíš ji na jiné. Kdyby vesmír někdo stvořil, vlastně by stvořil energii z ničeho. Nepostrkoval by ji jen tak z místa na místo."
"Dobře, ale -"
"Kromě toho, magie se prostě nechová jako nástroj," pokračovala Alice. "Umíš si představit, jaká by to byla nuda, kdyby se sesílání kouzla podobalo zapínání elektrické vrtačky? Ale tak to není. Kouzla se nechovají pravidelně a rovnoměrně, a proto jsou tak krásná. Nejde o artefakt, magie je něco jiného, něco organického. Je spíš jako něco, co vyrostlo, ne něco, co bylo vyrobeno."
Ve svých černých pouzdrových šatech (o nichž věděla, že se mu líbí) jen zářila. Kde se celý večer schovávala? Uvědomil si, že pořád zapomíná, jaký je ta dívka poklad.
"Vsadil bych se, že jde o mimozemskou technologii," ozval se Josh. "Nebo ze čtvrté dimenze, jako třeba počasí nebo tak něco. Ze směru, který nemůžeme vidět. Nebo jsme v nějakém fakticky pokročilém multimediálním přehrávači videoher." Luskl prsty. "Proto taky Eliot vždycky tak lehce unese moji mrtvolu!"
"Ne nezbytně," skočil mu do řeči Richard. Ještě stále zpracovával Alicin argument. "Magie nemusí být nutně nepředvídatelná. Nebo bych mohl tvrdit, že to je součást vyššího řádu, k němuž nemáme povolen přístup."
"Jo, to je ta odpověď." Eliot byl viditelně opilý. "To je odpověď na všechno. Bůh nás chraň před křesťanskými čaroději. Mluvíš přesně jako moji rodiče. Přesně tak by to řekli moji nevzdělaní křesťanští rodiče. Jasně, když to nesouhlasí s tvojí teorií, tak je to prostě tak, ach, vlastně to souhlasí, ale Bůh to drží v tajnosti, proto to nemůžeme vidět. Protože jsme tak hříšní. To je tak zatraceně snadné."
Zalovil dlouhou servírovací vidličkou ve zbytcích Janetina ústředního sousoší. Leda a labuť už se nedaly od sebe rozeznat, dva oblé Brancusiho tvary, stále energicky souložící v přílivu břečky, která stoupala a hrozilo, že je utopí.
"Hele, sakra, měli bychom si říkat metafyzikálové," podotkl Josh.
"A kdo je ksakru ten Stvořitel, o kterém mluvíš?" zavrčel Eliot. Dostával se do ráže a přestával poslouchat. "To myslíš Boha? Protože když mluvíš o Bohu, tak prostě říkej Bůh."
"Tak dobře," přisvědčil Richard vyrovnaně. "Říkejme Bůh."
"Je to Bůh moralista? Chystá se nás potrestat za to, že používáme Jeho svatou magii? Za to, že jsme oškliví malí čarodějové? Copak on ('Ona!' vykřikla Janet) sem na nás přijde a naplácá nám, že jsme mu vlezli do garáže a hráli si s tatíčkovými hračkami pro velké?
To je totiž úplně pitomé. Hloupé a ignorantské. Nikdo nebude za nic potrestán. Děláme si, co chceme, prostě to děláme a nikdo nám to nezarazí a nikomu na tom nesejde."
"Pokud nám Bůh nechal svoje nástroje, neudělal to bezdůvodně," namítl Richard.
"A já předpokládám, že ten důvod znáš."
"Které víno je teď na řadě, Eliote?" zeptala se Janet zvesela. V obtížných situacích si vždy dokázala zachovat chladnou hlavu, snad proto, že jinak měla po většinu času spíš sklon chovat se jako utržená ze řetězu. Dnes večer byla nezvykle okouzlující v přiléhavé červené tunice, která jí sahala stěží do poloviny stehen, kde to vzdala. Něco takového by si na sebe Alice nikdy nevzala. S její postavou by ani dost dobře nemohla.
Richard i Eliot by si nejraději dali ještě jedno kolo té pře, ale Eliot se silou vůle nechal rozptýlit.
"Výborná otázka." Přitiskl si dlaně na spánky. "Právě dostávám božské vnuknutí od všemocného Stvořitele… o znamenitě drahém bourbonu, který mi Bůh - nebo, promiňte, Stvořitelka - přikázala neprodleně poskytnout vám všem."
Nejistě se zvedl a vrávoral směrem do kuchyně.
Quentin ho našel, jak celý rudý a zpocený sedí na stoličce u otevřeného okna. Dovnitř proudil ledový vzduch, ale Eliot to zřejmě nevnímal. Bez mrknutí oka upíral pohled na město, které ustupovalo a vzdalovalo se v dlouhých světelných čárách, zkreslených perspektivou, až do temnoty. Nepromluvil. Nepohnul se, když Quentin pomáhal Richardovi s jednotlivě pečenými aljaškami - celý trik, jak Richard vysvětloval svým tónem zkušeného přednášejícího, spočívá v tom, jak zařídit, aby pusinka, výborný tepelný izolátor, vytvořila dokonalou čepičku nad zmrzlinou - a Quentin uvažoval, jestli Eliota pro tento večer ztratili. Nebylo by to poprvé, kdy se kvůli nějakému sporu opil. Ale tentokrát brzy ožil, následoval je do salónu se štíhlou, nezvykle tvarovanou láhví, v níž šplouchala jantarově zbarvená whisky.
Nálada se uvolňovala. Všichni si dávali pozor, aby nevyprovokovali další Eliotův výbuch nebo další Richardovo kázání. Zanedlouho poté Josh odešel, aby Anaïs vyprovodil domů. Richard odešel sám a nechal Quentina, Janet a Eliota malátně sedět nad prázdnými lahvemi a pomačkanými ubrousky. Jedna ze svíček propálila díru do ubrusu. A kam zmizela Alice? Šla domů? Nebo se svalila v některém z pokojů? Zkusil její mobil. Žádná odpověď.
Eliot si přitáhl ke stolu pár otomanů. Na jeden se uložil po římském způsobu, i když byly příliš nízké, takže se musel pro svůj drink natahovat a Quentin z něj viděl jen šátrající ruku. Janet si také lehla a spokojeně se k němu zezadu přitiskla jako druhá lžička v šuplíku.
"Kávu?" zeptala se.
"Sýr," odpověděl Eliot. "Máme sýr? Potřebuju sýr."
Jako by slyšela narážku, Peggy Lee ve stereu spustila první verš A tohle je všechno? Co by bylo horší? přemítal Quentin. Má Richard pravdu a existuje rozhněvaný morální Bůh, nebo má pravdu Eliot a nic nemá smysl? Byla magie stvořena z nějakého důvodu, nebo si s ní můžou dělat, co se jim zlíbí? Popadlo ho něco jako panická ataka. Připadalo mu, že jsou opravdu v průšvihu. Nemají se čeho chytit. Takhle přece nemůžou pokračovat napořád.
"V kuchyni je kus morbiere," řekl. "Měl být součástí tématu - víte, dvě úrovně, ranní dojení, večerní dojení…"
"Jo, jasně, chápeme," kývla Janet. "Dones ho, Q. Běž."
"Půjdu si pro něj sám," prohlásil Eliot, ale místo aby vstal, chabě se skulil z gauče na podlahu. Jeho hlava vydala zlověstně hlasité bum, jak narazila na parkety.
Ale smál se, když ho Quentin a Janet zvedali, Quentin za ramena a Janet za nohy, veškeré pomyšlení na sýr zapomenuto, a manévrovali s ním z jídelny směrem k jeho ložnici. Cestou Eliot ještě narazil hlavou do zárubně s dalším hlučným bum, a to už bylo tak legrační, že se začali chechtat a smáli se, dokud se úplně nevyčerpali, pak Janet pustila Eliotovy nohy a Quentin zase ramena a jeho hlava znovu bouchla o podlahu, a teď to bylo ještě tisíckrát směšnější než poprvé a podruhé.
Quentinovi a Janet trvalo dvacet minut, než Eliota chodbou dopravili do jeho ložnice; potáceli se a těžce vráželi do stěn a chytali se rukama jeden druhého, jako by se drali zaplavenou hlavní chodbou v podpalubí Titaniku. Svět se zmenšil a zdál se jaksi lehčí - nic vlastně nemělo smysl, ale smysl beztak představoval jenom břemeno, které je tížilo. Eliot pořád opakoval, že je mu dobře, a Quentin s Janet pořád trvali na tom, že ho zvednou. Janet oznámila, že se počůrala, doslova, z toho, jak hrozně se smála. Když míjeli Richardovy dveře, Eliot začal hlasitě řečnit na téma 'Já jsem mocný Stvořitel a nyní ti odkazuji své svaté a mocné nástroje, protože jsem zkurveně ožralej, takže je nemůžu použít sám. A hodně štěstí, protože až zítra vstanu, ať jsou radši tak, jak jsem je nechal, přesně na místě, dokonce i moje… ne, obzvlášť moje pásová bruska, protože zítra budu mít zatracenou kocovinu, a kdo mi sáhne na pásovou brusku, pozná, jak chutná můj pásek, a věřte, že mu chutnat nebude. Vůbec ne. Můj pásek.'
Nakonec ho nějak zvedli na postel, pokusili se ho přimět, aby se napil vody, a přikryli ho. Snad za to mohl ten dojem rodinné pohody - jako by byl Eliot jejich milovaný syn, kterého s láskou přikrývali před spaním - nebo to možná bylo z nudy, toho mocného afrodiziaka, které ani během nejlepších chvilek večírku tak docela nezmizelo z dohledu, ale kdyby se měl Quentin poctivě přiznat, věděl už asi dvacet minut, už když zápolili s Eliotem v chodbě, že Janet sundá ty šaty, jakmile bude mít jen trochu příležitost.
*
Příštího rána se Quentin budil pomalu. Tak pomalu a během tak dlouhé doby, že si vlastně ani nebyl jistý, jestli vůbec usnul. Postel mu připadala nestabilní a znepokojivě se vznášela, což se dvěma dalšími nahými lidmi bylo hodně divné. Pořád do sebe naráželi a nechtěně se dotýkali a odtahovali a pak byli na rozpacích, že se odtahovali.
Nejdřív, ještě v prvním opojení, necítil žádnou lítost nad tím, co se stalo. Něco takového se dalo čekat. Žil život naplno. Opíjel se a oddával se zapovězeným vášním. To byla podstata života. Nepatřila k tomu i ta lekce s liškami? Kdyby měla Alice v žilách trochu krve, přidala by se! Ale ne. Musela jít brzy spát. Je úplně stejná jako Richard. No, vítej v magickém světě dospělých, Alice. Magie nic nevyřeší. Copak to ta ženská nevidí? Copak nevidí, že všichni umíráme, že všechno je tak marné, že zbývá jedině žít a pít a píchat, cokoli a kohokoli, dokud to jde? Vždyť ho na to sama upozornila, přímo v domě svých rodičů v Illinois. A měla pravdu!
Po chvíli se mu tohle všechno začalo zdát trochu sporné - daly by se najít důkazy pro oboje, bylo to jako hodit si mincí. A v tom případě šlo o nešťastné uklouznutí, nerozvážnost, ještě odpustitelnou, ale v každém případě podlou. Nic, čím by se chlubil. A pak zjistil, že to byla hrozná věc, obrovská chyba, a až na konci toho duševního striptýzu se ukázalo, o co se vlastně jednalo: o strašlivou, opravdu hnusnou, zraňující zradu. V některém okamžiku tohoto pomalého, postupného upadání v nemilost si Quentin uvědomil, že Alice sedí v nohách postele, viděl jen její záda, jak byla odvrácená od něj, Janet a Eliota, sehnutá s bradou v dlaních. V pravidelných intervalech si představoval, že je to jen sen, že tam vůbec nebyla. Ale popravdě si byl jistý, že byla. Nevypadala jako výplod představivosti. Byla úplně oblečená. Musela být vzhůru už hezky dlouho.
Kolem deváté byl pokoj plný ranního světla a Quentin už nemohl předstírat, že spí. Sedl si. Neměl košili a netušil, kde ji nechal. Neměl na sobě vůbec nic. Právě teď by dal cokoli za to, aby měl aspoň košili nebo nějaké prádlo.
S bosýma nohama na podlaze z tvrdého dřeva si připadal podivně nehmotný. Nechápal to, nemohl uvěřit tomu, co právě provedl. Prostě se mu to nepodobalo. Možná měl Fogg pravdu, snad magie zpomalila jeho morální vývoj. Muselo v tom být něco takového. Možná proto byl tak bezpáteřní. Ale určitě nějak dokáže Alici vysvětlit, jak strašně toho lituje. Strhl z Eliotovy postele přikrývku - Janet se pohnula a ospale zaprotestovala, načež se vrátila do svého nevinného spánku beze snů -, omotal si ji kolem těla a ťapal po tichém bytě. Jídelní stůl se podobal vraku. Kuchyň připomínala místo činu. Jejich malá planeta byla zničena a pro něj už tu nebylo místo. Quentin pomyslel na profesora Majakovského, jak vrátil čas zpátky, opravil skleněnou kouli a oživil pavouka. To by se právě teď náramně hodilo.
Když cinkl výtah a dveře se otevřely, Quentin čekal, že to bude Josh, který se vrací po úspěšné noci s Anaïs. Místo něj se však objevil Penny, bledý a těžce oddechující, a tak rozrušený, že se sotva ovládal.