1. kapitola

08.05.2012 14:32

 

 Jsou zavěšeny na místě Neregistrovaných ve starém skladu okresu, byla to veřejná poprava, takže se šel každý podívat.

Stála jsem vzadu, bezejmenná tvář v davu, kvůli pohodlí až příliš blízko šibenici, ale nemohla jsem se odtrhnout. Tentokrát tam byli tři, dva chlapci a jedna dívka. Nejstarší byl asi v mém věku, sedmnáct let a hubený s obrovskýma vyděšenýma očima, tmavé mastné vlasy, které visely na ramena. Další dva byli ještě mladší, čtrnáct a patnáct, pokud jsem měl hádat, sourozenci, protože oba měli stejně slámově žluté vlasy. Neznala jsem je; nebyli součástí mého davu. Přestože měli stejný vzhled všech Neregistrovaných; vyzáblí a otrhaní, jejich oči těkaly sem a tam, jako u zvířat chycených do pastí. Pevně jsem zkřížila ruce, cítila jsem jejich zoufalství. To byl konec. Past sklapla, lovci je chytili a nebyl tam žádné žádný prostor, aby mohly utéct.

Zvíře stálo na okraji nástupiště, nadutě si vykračovalo, jako kdyby chytil děti sám.

Chodil sem a tam, směřoval k odsouzeným a odříkával seznam trestných činů, jeho bledé oči se leskly pocitem triumfu. „Napadení občana ve vnitřním městě, loupeže, vnikání na cizí pozemek a odolávání zatčení. Tito zločinci se pokoušeli krást na První Třídě potraviny ze soukromého skladu Vnitřního města. Je to zločin proti Vám, a ještě důležitější, zločin v rozporu s našimi obecně benevolentních Pánů.“ Odfrkla jsem si. Zbytečně obrovská, efektní, právní slova neodstranila skutečnost, že „zločinci“ dělali jen to, co všichni Neregistrovaní, aby přežili. Z jakýchkoliv důvodů - osud, pýcha a nebo tvrdohlavost - jsme my Neregistrovaní lidé neměli značku našich upířích mistrů vrytou do kůže, značku kdo jsi, kde jsi byl a kdo vás vlastnil. Samozřejmě, že upíři řekli, že je to pro naše bezpečí, sledovat všechny uvnitř města, aby věděli, s jakým množstvím jídla mohou počítat. Bylo to pro naše dobro. Jo, jasně. Říkejte si tomu, jak chcete, je to jen další způsob, jak docílit toho, aby byl jejich lidský dobytek zotročen. Můžete si také nosit límec kolem krku.

Bylo několik dobrých věcí, když jste patřili k Neregistrovaným. Neexistovali jste. Byli jste mimo jejich záznamy, duch v systému. Protože vaše jméno nebylo na seznamu, nemusel jste se ukázat na měsíční pouštění žilou, kde lidská domácí zvířata v ostrých bílých pláštích vám aplikovali hadičku do žíly a nasáli krev do jasných pytlíků, které byly dány do chladičů a odneseny Mistrům. Vynechej pár nucených darování krve a strážci si pro tebe přijdou, budou tě nutit zaplatit zpožděnou krev, i kdyby tě to nechalo prázdným, jako ochablý pytel. Upíři dostali krev, za každou cenu. Být Neregistrovaným vám umožní proklouznout trhlinami. Nebylo žádné vodítko, jak se pijavicím dál vyhnout. A protože to nebyl zrovna zločin, budete si myslet, že by to každý udělal. Bohužel má to svou cenu. Registrovaní dostávali stravenky. Neregistrovaní ne. A protože upíři ovládali všechny potraviny ve městě, dostat tak najíst byl skutečný problém. Takže jsme dělali to, co by v naší situaci udělal každý. Žebrali jsme. Kradli jsme. Seškrabovali jsme jídlo tam, kde jsme jen mohli, dělali jsme cokoliv, abychom přežili. Ve Fringe, ve vnějším kruhu upířího města, bylo jídlo vzácné, i když jste nebyli Neregistrovaní. Nákladní přidělovací auta přijížděla dvakrát do měsíce a byla silně střežena. Viděla jsem Registrované občany ušlapané jen proto, že se chtěli dostat z řady. Takže, i když to není zrovna zločin být Neregistrovaný, pokud vás chytili krást pijavicím a nejste princ či prokletá značka nezdobí vaši kůži, nemůžete očekávat vůbec žádné slitování.

Byla to lekce, kterou jsem se dobře naučila. Škoda, že tito tři se jí nenaučili také.

„…Osm uncí sóji, dvě brambory a čtvrtinu bochníku chleba.“ Zvíře stále chodilo a jeho publikum mělo své oči přilepené na šibenici, teď chorobně fascinované. Proklouzla jsem do davu, vzdalovala jsem se od tribuny. Samolibý hlas zněl za mnou, sevřela ruce a přála si, abych mohla dát pěstí skrze jeho usmívající se zuby. Zatracení domácí mazlíčci. V některých ohledech byli ještě horší než pijavice. Oni si vybrali sloužit upírům, prodávat své bližní pro bezpečnost a luxus, který to přinášelo. Každý je nenáviděl, ale každý na ně žárlil.

„Pravidla týkající se Neregistrovaných občanů jsou jasné.“ Zvíře končilo, protáhl slova pro větší účinek. „Podle ustanovení dvacet dva, odstavec čtyřicet-šest z Nového zákona Covington, kterýkoli člověk nalezený jak krade uvnitř městských omezení, která nemá znamení ochrany před Princem, musí propadnout hrdlem, dokud není mrtvý. Chtějí obvinění pronést nějaká poslední slova?“

Slyšela jsem hlasy, rukávník vedl nejstaršího zloděje klel na Zvíře, řekl mu něco anatomicky nemožného. Zavrtěla jsem hlavou. Statečná slova mu nepomůžou. Teď už nic. Bylo to fajn a dobré vzdorovat až do konce, ale bylo by lepší, kdyby se především nenechal chytit. To byla jeho první chyba a nakonec i jeho poslední. Vždy sami vypadněte, to je první pravidlo Neregistrovaných. Dělejte, co chcete – nenáviďte upíry, nadávejte na zvířata, ale nikdy se nenechte chytit. Zrychlila jsem svůj krok, spěchala přes okraj davu a rozběhla se.

Bouchnutí padacích dveří, které uvolnili, se mi hlasitě ozývalo v uších, dokonce i přes vydechnutí sledujícího davu. Ticho, které následovalo, bylo téměř jako živé, nutilo mě, abych se obrátila, abych se podívala přes rameno. Ignorovala jsem uzel ve svém žaludku. Zahnula jsem za roh, čímž se mezi mě a šibenici dostala zeď, takže jsem nebyla v pokušení se ohlédnout.


 

***

Život ve Fringu je jednoduchá věc, stejně jako lidé, kteří zde žijí. Nemají práci, i když existuje pár „obchodních míst“ vytvořených kolem Fringe, kde se lidé shromažďují, hledají a vyměňují věci za jiné. Nemusí umět číst, nejsou tu žádné práce, které by to vyžadovaly, a kromě toho vlastnit knihy je nezákonné, tak proč to riskovat? Vše, s čím si musí dělat starosti je, jak si opatřit jídlo, udržet své oblečení spravené a zalátané díry, budovy dostatečně udržované, aby je uchránily před deštěm.

Tajemným cílem téměř každého Fringera bylo, dostat se někdy do vnitřního města, kolem zdi, která odděluje civilizovaný svět z lidského odpadu, do třpytivého města, které se nad námi se svými velkými hvězdnými věžemi, které se nějak bránily rozpadnutí v prach. Každý zná někoho, kdo znal někoho, kdo byl vzat do města pro svou brilantní mysl nebo velkou krásu, někoho příliš jedinečného nebo zvláštního, aby byl ponechán zde s námi zvířaty. Povídá se, že upíři lidské "plemeno", zvyšují počet dětí a převychovávají je na své otroky, kteří jsou zcela oddaní svým pánům.

Ale protože nikdo, kdo jednou překročí brány do města, nepřijde zpátky, s výjimkou zvířat a jejich dozorců, a nikdy nemluví a ani netuší, jací skutečně jsou.

Samozřejmě, že jsou to jen příběhy.

„Slyšeli jste?“ zeptal se Stick, setkala jsem se s ním v plotě, který označoval okraj našeho území. Za plotem přes travnatou plochu posetou spoustou skla stála zavalitá stará budova, která má gang a já volala domů. Lucas, de facto vůdce naší party, řekl, že to bývala „škola“, kde měli děti každý den sbírat obrovské množství učiva. To bylo před tím, než přišli upíři, kteří vykuchali, spálili a zničili vše, co bylo na vnitřní straně, ale teď to bylo ještě útočištěm party pouličních hubených krys. Tři vysoká poschodí, cihlové zdi se začaly rozpadat, horní patro propadlo a sály byly plné plísně, suti, nic jiného.  V ohořelých sálech a prázdných místnostech byla zima, vlhko a tma, a každý rok o něco více ze stěny odpadli části sutě, ale bylo to naše místo, naše bezpečné útočiště, a my jsme ho zuřivě chránili.

„Slyšel co?“ zeptala jsem se, jak jsem se protahovala skrz mezeru v rezavém plotu, kráčela přes plevel a trávu a rozbité láhve do domu, který působil tak lákavě.

„ Gracie byla odvedena v noci. Do města. Říká se, že nějaký upír se snaží rozšířit svůj harém, tak si ji vzal.“

Podívala jsem se ostře na něho. „Cože? Kdo ti to řekl?“

„Kyle a Travis.“

Znechuceně jsem protočila oči. Kyle a Travis patřili k soupeřícímu gangu Neregistrovaných. Neobtěžovali jsme se navzájem, obvykle, ale tohle znělo jako něco, co by naši konkurenti mohli vymyslet, aby nás vystrnadili z ulice.

„Vy věříte tomu, co ti dva říkají? Hrají si s vámi, Sticku. Chtějí vás vyděsit.“

Následoval mě přes pozemek jako stín, vrhal mdlým, modrým pohledem kolem.

Stickovo skutečné jméno bylo Stephen, ale nikdo už mu tak neříkal, už ne. Byl vyšší než já o několik centimetrů, měl pět stop, ale neudělal žádný působivý výkon. Připomínal hůl postavenou jako strašák se slámově zbarvenými vlasy a bázlivé oči. Podařilo se mu přežít na ulici, ale jen stěží.

„Nejsou jediní, kdo o tom mluví,“ trval na svém. „Cooper řekl, že slyšel její křik o několik bloků dál. Co si o tom myslíš?“

„Pokud je to pravda? Že je to pěkně hloupý bloudit po městě v noci a ještě sama.“

„ Allie!“

„Co?“ sehnula jsem se k rozbitému rámu dveří do vlhkých sálů školy.

Rezavé kovové skříňky byly roztroušeny podél jedné stěny, některé ještě stojí, většina byla promáčknutá a zlomená. Zamířila jsem k jedné svislé a s hlasitým zaskřípáním prudce dvířka otevřela.

„Upíři nezůstávají ve svých drahých věžích po celou dobu. Někdy jdou na lov živých. Každý to ví.“

Popadla jsem kartáč, který jsem držela před zrcadlem, které bylo přilepené na zdi, pouze jediné použitelné v budově.

Můj odraz se na mě díval…dívka se špinavou tváří, s rovnými černými vlasy a šilhajícíma očima. Alespoň jsem neměla zuby jako hlodavec. Stick se na mě ještě díval, nesouhlasně a zděšeně.

Zvedla jsem oči. „Nedělej ten výraz Stephene,“ řekla jsem a zamračila se. „Pokud jsi ses tam po západu slunce pohyboval a označila tě pijavice, je tvoje chyba, že si nedával pozor.“ Dala jsem zpátky kartáč a s bouchnutím zavřela skříňku. „Gracie si myslela, že jen proto, že ona je Registrovaná a její bratr hlídá zeď, je před upíry v bezpečí. Vždycky si pro vás přijdou, když si myslíte, že jste v bezpečí.“

„Marc je z toho dost zničený,“ řekl Stick téměř mrzutě. „ Gracie byla jeho jediná rodina, protože jejich rodiče zemřeli.“

„ To není náš problém.“ Cítila jsem se špatně, že to říkám, ale byla to pravda. Ve Fringe se každý zabýval sám sebou a své nejbližší rodiny, nikoho jiného. Obavy však nesmí přesáhnout své meze.

Stick a zbytek naší malé skupiny. To byla moje rodina, posraná, jak jen šla.

Nemohla jsem se starat o trápení každého ve Fringu. Měla jsem spoustu mých vlastních, děkuju moc.

„Možná…“ začal Stick a zaváhal. „Možná, že je šťastnější…teď,“ pokračoval. „ Možná, že je to dobře, že byla přijata do vnitřního města. Upíři budou o ni mít lepší péči, nemyslíš?“

Nakonec jsem odolala nutkání odfrknout si. Sticku, jsou to upíři, chtěla jsem říct. Monstra. Vidí v nás jen dvě věci: otroky a jídlo. Víte, nic dobrého z pijavic nepochází. Ale říkat to Stickovi, to by ho jen rozrušilo ještě víc, a tak jsem předstírala, že neslyším.

„Kde jsou ostatní?“ Zeptala jsem se, když jsme šli po chodbě, procházeli cestu přes sutiny a rozbité sklo. Stick se mrzutě vlekl, táhl nohy, kopal kousky kamene a sádry na každém kroku. Nakonec jsem odolala nutkání plácnout ho. Marc byl slušný člověk, přestože byl zapsán v Registrovaných, léčil se u nás Neregistrovaných jako havěť, dokonce k nám i příležitostně promluvil, když kreslil svá kola na zeď. Také jsem věděla, jaké Stick choval city ke Gracii, ačkoliv podle nich nikdy nejednal. Ale byla jsem to já, kdo se s ním dělil o většinu svého jídla, protože se obvykle příliš bál jít vybírat odpadky sám. Nevděčný malý sopel.

Nemohla jsem dávat pozor na všechny a on to věděl.

„Lucas se ještě nevrátil,“ nakonec Stick zamumlal, když jsme přišli do mého pokoje, jednoho z mnoha prázdných míst podél chodby.

Za ty roky jsem tu opravila, co jsem mohla. Plastové tašky pokrývaly rozbitá okna, aby zadržely déšť a vlhkost. Stará matrace ležela v jednom rohu s mou dekou a polštářkem. Dokonce se mi podařilo najít skládací stůl, pár židlí a plastové police pro různý nepořádek, na drobné věci, které bych chtěla zachovat.

Postavila jsem pro sebe pěkné doupě a nejlepší část byly moje dveře, stále zamčené zevnitř, takže jsem mohla mít trochu soukromí, pokud jsem chtěla.

„A co Rat?“  Zeptala jsem se a zatlačila na své dveře.

Dveře se zaskřípáním prudce otevřel šlachovitý chlapec se zplihlými hnědými vlasy.

Rat přísahal, když mě uviděl, začala se moje krev vařit. To byl můj prostor. Neměl žádné právo zde být.  „Rate“ zavrčela jsem a stála ve dveřích. „Proč jsi šmejdil kolem mého pokoje? Hledáš co ukrást?“

Rat zvedl ruku a žaludkem mi prošla zima. V jedné špinavé ruce držel starou, vybledlou knihu, obal padal, stránky byly pomačkané. Poznala jsem ji okamžitě. Byl to smyšlený příběh, fantazie, příběh čtyř dětí, které prošly kouzelnou skříní, a ocitli se v podivném, novém světě. Přečetla jsem si to ještě dvakrát, než jsem si to zapamatovala, a když jsem se ušklíbla při pomyšlení na kouzelnou zemi s dětmi, mluvící zvířata…byly okamžiky v mých nejtajnějších okamžicích, kdy jsem si přála najít skryté dveře, které by nám všem pomohly z tohoto místa.

„Co to sakra je?“ řekl Rat a zvedl knihu.

Poté, co byl přistižen při činu, rychle přešel do útoku. „Knihy? Proč sbírat takovéhle nesmysly? Jako bys snad věděla, jak se čte.“ Odfrkl si a hodil knihu na podlahu.

„Víš, co by upíři udělali, kdyby to zjistili? Ví Lucas o tvé malé nesmyslné sbírce?“

„To nic není,“ odsekla jsem a postoupila dál do místnosti. „Tohle je můj pokoj a já budu sbírat, co chci. Teď vypadni, než řeknu Lucasovi, aby tě nakopal do toho tvého hubeného bílého zadku.“

Rat se uchechtl. Nebyl se skupinou dlouho, ne víc než několik měsíců. Tvrdil, že přišel z jiného sektoru, a že ho jeho starý gang vykopl, ale nikdy neřekl proč. Tušila jsem to, protože byl lhář, zlodějský bastard. Lucas ho chtěl vyhodit, dokud jsme předchozí zimu neztratili dva členy.

Patrick a Geoffrey, dva bratři, kteří byli Neregistrovaní a smělí do té míry hlouposti, kdy se chlubili, že je upíři nikdy nechytí. Tvrdili, že jsou příliš rychlí. Znali všechny nejlepší únikové tunely. A pak se jednou v noci vyrazili hledat jídlo jako obvykle… a už se nevrátili.

Rat odkopl knihu stranou, udělal hrozivý krok vpřed a narovnal se, aby se tyčil nade mnou.

„Máš velkou hubu, Allie,“ zavrčel, jeho dech byl horký a smardlavý. „ Dávej si lepší pozor. Lucas nemůže být neustále kolem a chránit tě. Popřemýšlej o tom.“  Naklonil se a přimáčkl se na mě. „A teď mi zmiz z očí, než ti dám facku, že přeletíš přes celou místnost. Nerad bych, abys začala plakat před svým přítelem.“

Snažil se mě zatlačit zpátky. Vyhnula jsem se mu, přistoupila blíž a udeřila ho pěstí do nosu tak silně, jak jen to šlo. Rat křičel, potácel se zpět s rukama na tváři. Stick za mnou vyjekl. Rat kvůli slzám mrkal, vykřikl kletbu a rozmáchl se mi po hlavě, byl nemotorný a neohrabaný. Přikrčila jsem se a strčila ho do zdi. Slyšela jsem ránu, jak narazil hlavou proti omítce.

„Vypadni z mého pokoje,“ zavrčela jsem, když omámený Rat sklouzl po stěně. Stick uprchl do kouta a schovával se za stolem.

„Jdi ven a zůstaň tam Rate. Když tě tu uvidím znovu, přísahám, že budeš jíst brčkem do konce svého života.“

Rat se zvedl do vzpřímené polohy, takže jsem uviděla, že mám na omítce červenou skvrnu. Otřel si nos, vyplivl na mě kletbu a vypotácel se, kopal do židlí, když odcházel. Zabouchla jsem a zamkla za sebou dveře.

„Bastard. Zlodějský ulhaný bastard.“ Podívala jsem se dolů na svou pěst a zamračila se. Moje klouby byly pořezané od Ratových zubů a začaly důkladně krvácet.

„No, super, doufám, že nechytím něco ošklivého.“

„Je šílený,“ řekl Stick, vykukoval zpoza stolu, bledý a vyděšený. Odfrkla jsem si.

„Tak co? Nechte ho něco zkusit. Zlomím mu nos na druhou stranu.“ Popadl hadr z police a přiložil ho na mé klouby.

„Jsem unavená z jeho keců, které říká v domnění, že si může dělat, co chce, jen proto, že je větší. Za chvíli se přiblíží.“

„Možná se obrátí proti mně,“ řekl Stick a já se naježila nad vyčítavým tónem, jako bych to měla vědět nejlépe. Jako bych si nemyslela, že ho to do budoucna ovlivní.

„Tak ho nakopni do holeně a řekni mu, ať uhne,“ řekla jsem, hodila hadr na polici a opatrně zvedla poničenou knihu. Její vazba byla poničená a přední strana roztržená, ale zdálo se, že je jinak v pořádku.

„Rat si tě vytipuje, protože jsi ji vzala. Pokud se budeš bránit, nechá tě na pokoji.“ Stick na to nic neřekl a jen sklouzl do zasmušilého ticha a já jsem se jen snažila překousnout své podráždění. On by se bránit neuměl… Mohl by udělat to co vždycky, běžet ke mně a očekávat, že mu pomůžu. Povzdychla jsem si a klekla si k plastové krabici u zadní stěny. Za normálních okolností by to skryl starý plakát, ale Rat ho roztrhl a hodil do rohu, zřejmě hledal jídlo nebo jiné věci, které by mohl ukrást. Sklouzla jsem pohledem zpátky na začátek a začala jsem studovat jeho obsah.

Byla z poloviny plná knih, některé v brožované vazbě. Držela jsem je v ruce, některé byly větší s odolnějšími obaly. Některé byly plesnivé s okraji spálenýma. Znala jsem je všechny, zepředu dozadu, od začátku do konce. To bylo moje nejcennější největší tajemství. Pokud by se upíři o mé skrýši dozvěděli, zastřelili by nás, srovnali by toto místo se zemí. Ale mě to za to riziko stálo. Upíři už zakázali všechny knihy ve Fridge, zničili každou školní budovu a knihovny poté, co převzali moc a já věděla proč. Protože uvnitř každé knihy byly informace z jiné části světa, z části světa, kde lidé nežijí ve strachu z upírů a nočních monster. Svět, kde jsou lidé volní.

Opatrně jsem dala zpátky malou knihu a můj pohled se přesunul na jinou otřepanou knihu, jejíž barvy byly vybledlé, plísňová skvrna už začala požírat jeden roh. Byla větší než ostatní, byla to obrázková dětská knížka s jasně barevnými zvířaty tančícími po celé úvodní straně. Přejela jsem prsty po vazbě knihy a povzdechla si.

Mami

Stick se odvážil opět zavřít a podíval se mi přes rameno, co to držím v ruce. "Vzal Rat něco?" zeptal se tiše.

„Ne,“ zamumlala jsem, zavřela víko a skryla své poklady z dohledu. „Ale možná budeš chtít stejně překontrolovat svůj pokoj. A vrátit vše, co sis případně nedávno půjčil.“

„Já jsem si nic nepůjčil několik měsíců,“ řekl Stick, zněl vyděšeně a obranně při tom pomyšlení, zkousla jsem ostrou odpověď. Není to tak dávno, než Rat přišel do naší skupiny, co jsem nacházela Sticka ve svém pokoji, jak se choulil u zdi s jednou z mích knih a naprosto pohrouženého do příběhu. Sama jsem ho naučila číst, seděli jsme na mé matraci, dlouze a důkladně probírali slova, písmena a zvuky. Trvalo delší dobu, než se to Stick naučil, ale když se mu to povedlo, stalo se to jeho oblíbeným způsobem jak uniknout, zapomenout na všechno, co se děje před jeho dveřmi.

Pak mu Patrick řekl, co dělají ve Fringers upíři těm, kteří dokázali a četli knihy, a on se jich teď bál dotknout. Všechna ta práce, celý ten čas, to vše bylo k ničemu. Byla jsem naštvaná, že je Stick tak vyděšený z upírů, aby se učil něco nového. Nabídla jsem se, že bych učila Lucase, ale on neměl žádný zájem a já se nehodlám obtěžovat s Ratem.

Já blbec, jak jsem si mohla myslet, že bych mohla přinést něco užitečného do téhle skupiny.

Ale měla jsem víc vzteku než jen kvůli strachu Sticka nebo Lucasovi neznalosti. Chtěla jsem je učit, aby sami sebe lépe poznali, protože to byla jedna z věcí, kterou nám upíři vzali. Učili své domácí mazlíčky a otroky ke čtení, ale zbytek populace chtěli udržet slepé, hloupé a v nevědomosti. Chtěli, abychom byly hloupá, pasivní zvířata. Kdyby většina lidí věděla, jaký byl život…předtím…jak dlouho by trvalo, než bychom povstali proti pijavicím a vzali si vše zpět? Byl to sen, který jsem nikomu nepřiznala, dokonce ani sama sobě. Nemohla jsem nutit lidi, aby se chtěli učit. Ale to mě nezastaví, abych to nezkoušela dál.

Stick mě podepřel, když jsem vstávala, odhodil list znovu do krabice. „Myslíš, že našel jiné místo?“ zeptal se váhavě.

„Možná bys měl zkontrolovat tamten.“ Odevzdaně jsem na něho pohlédla. „Máš hlad? To je to, co mi chceš říct?“

Stick pokrčil rameny a nadějně na mě pohlédl. „Ty ne?“

Zvedla jsem oči a šla do rohu k matraci, znovu si klekla na kolena. Zvednutí matrace odhalilo vespodu volné  desky, a já tak mohla volně slídit v temné díře. Obrátila jsem oči „Sakra“, zamumlala jsem a pocítila zlost k tomu malému prostoru. Moc nezbylo – zatuchlý kus chleba, dva arašídy a jeden brambor, který začínala klíčit. To bylo to, co se vší pravděpodobností musel Rat hledat : mé soukromé skryté zásoby. Všichni jsme měli nějaká skrytá místa od zbytku světa. Neregistrovaní ale nekradli jeden od druhého, alespoň jsme neměli. Bylo to nevyslovené pravidlo.

Ale v našich srdcích jsme byli všichni zloději a hladoví lidé dělají zoufalé věci. Nemohla jsem přežít tak dlouho díky tomu, že bych byla naivní. Jediný, kdo věděl o té díře, byl Stick a já mu věřila. On by neriskoval všechno, co ode mne má, tím, že by mě okrádal.

Dívala jsem se na ty nebohé položky a povzdechla si. „To není dobré.“ Zamumlala jsem a zavrtěla hlavou.

„V poslední době tam mají opravdu rázná opatření. Nikdo neobchoduje s přídělovými lístky s nikým.“

V žaludku jsem měla pocit prázdnoty, to pro mě nebylo nic nového, vrátila jsem zpátky prkna a rozdělila se se Stickem o chléb. Tak či tak jsem byla hladová téměř vždy, teď to však pokročilo k vážnému stupni. Nejedla jsem nic od včerejšího večera. Moje ranní vybírání odpadků nešlo dobře. Po sedmi hodinách mého pátrání, vše co jsem mohla ukázat, byla řezná rána na dlani a prázdný žaludek.

Útočit na staré Thompsonovy krysí pasti nefungovalo, krysy byly buď stále chytřejší anebo se mu konečně podařilo udělat díru do populace hlodavců. Vyšplhala jsem se na požární schodiště na střešní zahradu vdody koželuha, abych zjistila, že ta chytrá žena udělala sklizeň brzy, takže taky nic, jen vzadu byly prázdné krabice nečistot. Šla jsem hledat zpátky – do uličky kontajnerů, které stojí za obchodní prodejnou Hurley, někdy, i když jen zřídka, tam byl bochník chleba, plesnivý, že se ho ani krysa nechtěla dotknout nebo pytel sojových bobů, které byly zkažené, nebo žluklé brambory.

Nebyla jsem vybíravá, můj žaludek byl trénovaný na to, aby snesl téměř cokoliv, bez ohledu na to, jak moc to bylo nechutné. Hmyz, krysy, červivý chleba,…bylo mi to jedno, pokud to alespoň trochu připomínalo jídlo. Dokázala jsem sníst to, co většina lidí nemůže strávit, ale dnes se zdálo, že mě štěstěna nenávidí, víc než obvykle. A po popravě bylo nemožné pokračovat v lovu.

Pokračující přítomnost Zvířat ve Fringe způsobovala, že lidé byli nervozní. Nechtěla jsem riskovat krást s tolika strážemi, které obcházeli se zvířaty kolem. Kromě toho, krást jídlo tak brzy poté, co byli tři lidé oběšení, to by bylo o hubu. Vybíráni odpadků ve známém prostředí bylo k ničemu. Vyčerpala jsem zde veškeré své prostředky a Registrovaní byli dobře informováni o mých metodách. I když jsem přešla do jiných částí, většina z Fringe byla už dlouho, dlouho čisté. Vě městě plném mrchožroutů a oportunistů tam prostě nic nezbylo. Pokud chceme jíst, budu se muset pustit dál.

Chystala jsem se odejít z města. Při pohledu na bledou oblohu, přes plastem krytá okna, jsem se ušklíbla. Ráno už bylo pryč. Odepoledne mizí rychle, řekla bych, že mám tak pět hodin pro sehnání potravy, když jsem byla na vnější straně zdi. Pokud jsem se chtěla vrátit zpátky před západem slunce, než se ostatní věci vydají na lov. Jakmile světlo ustoupí z oblohy, je to jejich čas. Mistrů.

Upírů.

Mám ještě čas, pomyslela jsem si, v hlavě jsem si spočítala hodiny. Je docela jasný den, dokážu proklouznout pod Zdí, prohledat ruiny a být zpátky, než zapadne slunce.

„Kam jdeš?“  zeptal se Stick, když jsem otevřela dveře a kráčela do haly, dávající si ostražitý pozor na Rata.

„Allie? Počkej, kam jdeš? Vezmi mě s sebou. Můžu ti pomoc.“

„Ne, Sticku.“ Obrátila jsem se na něho a zavrtěla hlavou.“ Já nejdu tentokrát na pravidelnou obchůzku.. Existuje příliš mnoho stráží a Zvířat, které jsou venku, aby se každý cítil nervózní.“

Povzdechla jsem si, chránila si oči před sluncem a dívala se přes prázdný pozemek. „Budu se snažit projít ruiny.“

Vypískl. „Ty chceš opustit město?“

„Vrátím se před západem slunce, neboj se.“

„Kdyby tě chytili…“

„Ale ne.“ Opřela jsem se a ušklíbla se na něho. „Kdyby mě chytili? Oni ani nevědí, že ty tunely existují.“

„ Mluvíš jako Patrick a Geoffrey.“

Zamrkala jsem, štípalo mě v nich. „ To je trochu kruté, nemyslíš?“

Pokrčil rameny a já překřížila paže. „Jestli to tak cítíš, možná se nebudu obtěžovat podělit se o všechno, co přinesu. Možná by jsi pro změnu mohl pátrat po vlastním jídle.“

„ Promiň,“ řekl rychle a podlal mi omluvný úsměv. „Promiň, Allie. Jen se o tebe bojím, to je všechno. Mám strach, že mě tady necháš, že budu sám. Slib mi, že se vrátíš?“

„Ty víš, že ano.“

„Dobrá tedy.“ Vycouval do chodby, když zavíral přelétl mu přes tvář stín. „Hodně štěstí.“

Možná mi to tak jen připadalo, ale jeho tón téměř naznačoval, že bych se mohla dostat do potíží.

Že bych měla vědět, jak je to venku doopravdy nebezpečné a že měl po celou dobu pravdu. Ale to je hloupé, říkala jsem si, když jsem běžela přes prázdné pozemky zpátky k plotu a městských ulicím.

Stick mě potřeboval a já byla jeho jediný přítel. Nebyl tak mstivý, aby mi chtěl ublížit jen proto, že byl naštvaný na Marca a Gracie. Je to tak? Odstrčila jsem tu myšlenku ze své mysli, když jsem se vmáčkla do plotu a vklouzla do klidného města.

Nemohla jsem si dělat starosti o Sticka, mou prioritou bylo najít potravu, abych nás uživila.

Slunce přímo balancovalo na kosterních stavbách, ulice se koupala ve světle.

Jen aby to vydrželo trochu déle, pomyslela jsem si a podívala se na podlahu. Zůstaň tak ještě několik hodin. Vlastně, klidně se zastav, pokud chceš.

Zlomyslně, alespoň se mi to tak zdálo, pokleslo o něco níže po obloze, popichoval mě, posmívalo se mi tím, že vklouzl za mrak. Stíny se prodloužily, jako uchopující se prsty, které se posouvají po zemi. Zachvěla jsem se a spěchala do ulic.